من یاغی دربندم

مطالب سعید علیجانی/اهل گنو/اهل شعر/طرفدار دانش آزاد

من یاغی دربندم

مطالب سعید علیجانی/اهل گنو/اهل شعر/طرفدار دانش آزاد

آخرین نظرات
  • ۲۶ آبان ۹۵، ۲۱:۰۲ - مجهول
    like

شاهکار

دوشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۳، ۰۴:۴۰ ق.ظ


هر ملتی کم و بیش در میان خود از نظر ادبی آثاری دارد که برخی از آنها شاهکار به شمار می‌‏رود.

در زبان فارسی شاهکارهایی وجود دارد، در غزل عرفانی، غزل عادی، پند و اندرز، تمثیلات روحی و عرفانی، حماسه، قصیده و غیره ولی چنانکه‏ می‌‏دانیم هیچ یک از شعرای ما که شهرت جهانی دارند در همه این رشته‌‏هانتوانسته‌‏اند شاهکار به وجود آورند.
شهرت و هنر حافظ در غزل عرفانی، سعدی در پند و اندرز و غزل معمولی، فردوسی در حماسه، مولوی در تمثیلات و نازک اندیشی‏‌های روحی و معنوی، خیام در بدبینی فلسفی، و نظامی در چیز دیگر است و به همین جهت نمی‌‏توان‏ آنها را با هم مقایسه کرد و میانشان ترجیح قائل شد، حداکثر این است که‏ گفته شود هر کدام از این‌ها در رشته خود مقام اول را واجد است . هر یک‏ از این نوابغ اگر احیانا از رشته ‏ای که در آن استعداد داشته‌‏اند خارج‏ شده‌‏اند تفاوت فاحشی میان دو نوع سخن آن‌ها ملاحظه شده است.۱



از امتیازات برجسته سخنان امیرالمومنین که به نام «نهج البلاغه» امروز در دست ما است این است که محدود به زمینه‌ی خاصی نیست ، علی به‏ تعبیر خودش تنها در یک میدان اسب نتاخته است ، در میدان‌های گوناگون‏ که احیانا بعضی با بعضی متضاد است تکاور بیان را به جولان در آورده است‏. نهج البلاغه شاهکار است اما نه تنها در یک زمینه، مثلا: موعظه، یا حماسه، یا فرضا عشق و غزل، یا مدح و هجا و غیره. بلکه در زمینه‏‌های‏ گوناگون.

سخن نماینده‌ی روح است، سخن هر کس به همان دنیایی تعلق دارد که روح‏ گوینده‌‏اش به آنجا تعلق دارد، طبعا سخنی که به چندین دنیا تعلق دارد، نشانه روحیه‌‏ای است که در انحصار یک دنیای بخصوص نیست. و چون روح علی‏ محدود به دنیای خاصی نیست، در همه دنیاها و جهان‌ها حضور دارد ، و به‏ اصطلاح عرفا «انسان کامل»  و دارنده همه مراتب است، سخنش نیز به دنیای خاص محدود نیست. از امتیازات سخن علی این است که به اصطلاح شایع عصر ما چند بعدی است نه یک‏ بعدی .

سخن را برای خود سخن و اظهار هنر سخنوری ایراد نکرده است، سخن برای او وسیله بوده نه هدف، او نمی‌‏خواسته است به این وسیله یک اثر هنری و یک‏ شاهکار ادبی از خود باقی بگذارد، بالاتر اینکه سخنش کلیت دارد محدود به‏ زمان و مکان و افراد معینی نیست. مخاطب او «انسان» است و به همین‏ جهت نه مرز می‌‏شناسد و نه زمان.۲

نوشته‌های بالا قسمتی از کتاب سیری در نهج‌البلاغه اثر شهید مطهری در باره عظمت کتاب نهج‌البلاغه. از این مطلب خوشم اومد تصمیم گرفتم تو وبلاگ منتشر کنم تا افراد بیشتری این مطلب رو بخونن.

پ ن:مطلب بعدی هم به امید خدا یه شعر زیبا به مناسبت شهادت حضرت علی علیه‌السلام



۱-سیری در نهج‌البلاغه، شاهکارها - مرتضی مطهری
۲-سیری در نهج‌البلاغه٬ علی در میدان‌های گوناگون- مرتضی مطهری

نظرات  (۱)

۲۳ تیر ۹۳ ، ۱۲:۰۸ یه‌انقلابی
با سلام

در شاهکار بودن کلام مولا شکی نیست ولی اینجوری تعریف کردن، بدون اینکه دلیلی بیاریم، نه تنها نمی‌تونه ما رو به منظورمون برسونه بلکه دافعه هم ایجاد می‌کنه

نمونه‌ی این کار کلام خود مولا علی (ع) است. آنچه من رو شیفته‌ی کلام ایشان کرده همین همراهی دلیل با پندی است که میدن.
به عنوان مثال حتی در جملات کوتاه هم وقتی می‌گن کاری رو نکنید، به همین اکتفا نمی‌کنن و در ادامه‌ش دلیل اینکه چرا این کار رو نباید کرد رو هم میارن.

اما پاراگراف یکی به آخر (همون که پاورقی ۲ خورده) خوبه، چرا؟ چون برای حرفش دلیل آورده یعنی وقتی ادعا کرده که کلام مولا حد و مرز نمی‌شناسه، دلیلش رو هم آورده.

البته این ایراد متن شما نیست چون شما کلا نقل‌قول کردید.

یا علی
پاسخ:
ممنون

هدف از نوشتن این مطلب این بود که نشون بدم دیگران در یک زمینه شاهکار به وجود آوردن ولی نهج‌البلاغه یه شاهکاریه که در تمام زمینه‌ها مطلب داره با زیبایی فوق‌العاده

می‌تونستم قسمت کمتری از متن کتاب رو نقل کنم. یعنی همون قسمتایی که دلیل آورده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی