من یاغی دربندم

مطالب سعید علیجانی/اهل گنو/اهل شعر/طرفدار دانش آزاد

من یاغی دربندم

مطالب سعید علیجانی/اهل گنو/اهل شعر/طرفدار دانش آزاد

آخرین نظرات

واژه‌ی آزاد در فارسی

دوشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۳، ۰۸:۰۰ ب.ظ


توضیح : این مطلب دارای دو قسمت می‌باشد. قسمت اول توضیح واژه‌ی آزاد در نرم‌افزار آزاد و قسمت دوم بیان این که واژه‌ی آزاد در فارسی با چه مفاهیمی در جاهای مختلف استفاده شده است.

قسمت اول- واژه آزاد در نرم‌افزار آزاد

برای توضیح دادن نرم‌آزاد همیشه از این عبارت استفاده میشه که « نرم‌افزار آزاد درباره آزادی است، نه قیمت.» یعنی واژه‌ی آزاد در زبان انگلیسی (free) دو تا مفهموم داره. یک- آزادی مانند آزادی بیان دو- رایگان بودن. و در مورد نرم‌افزار آزاد:

نرم‌افزار آزاد در مورد آزادی کاربران برای اجرا، کپی، توزیع، بررسی، تغییر و بهبود دادن نرم‌افزار می‌باشد. بطور دقیق‌تر نرم‌افزار آزاد به چهار نوع آزادی برای کاربران یک نرم‌افزار اشاره می‌کند:
  • آزادی برای اجرای برنامه برای هر منظوری (آزادی ۰)
  • آزادی برای مطالعه و بررسی چگونگی عملکرد برنامه و تغییر آن برای نیاز خود (آزادی ۱). دسترسی به کد منبع یک پیش‌شرط برای این آزادی می‌باشد.
  • آزادی برای توزیع مجدد کپی‌هایی از آن، بنابراین شما می‌توانید به همسایگان خود کمک کنید (آزادی ۲).
  • آزادی برای بهبود برنامه و انتشار این تغییرات برای عموم، بنابراین تمام جامعه از آن بهره می‌برند (آزادی ۳). دسترسی به کد منبع یک پیش‌شرط برای این آزادی می‌باشد.

این قسمت اشاره‌ای کوتاه به تعریف نرم‌افزار آزاد و این که واژه آزاد در نرم‌افزار آزاد به چه معناست. برای آشنایی بیشتر تعریف نرم‌افزار آزاد را در سایت گنو را بخوانید.


قسمت دوم- واژه‌ی آزاد در فارسی


داشتم به این فکر می‌کردم که واژه‌ی آزاد در دانشگاه آزاد به چه معناست؟ با توجه به توضیحات قسمت اول که واژه‌ی آزاد در نرم‌افزار آزاد به معنای آزادی‌، و در عبارتی مثل استفاده‌ی آزاد از اینترنت به معنای رایگان بودن است. اما دانشگاه آزاد به این دو مفهوم ارتباطی ندارد. مسئله این‌ گونه حل شد که دانشگاه آزاد در مقابل دانشگاه سراسری قرار دارد. ویژگی دانشگاه سراسری دشواری در قبول شدن در دانشگاه است. اما راحت‌تر می‌توان در دانشگاه آزاد قبول شد. پس واژه‌ی آزاد در دانشگاه آزاد به معنای راحت می‌باشد. یعنی دانشگاهی که قبول شدن در آن راحت است. به طور مثال به لباس‌های راحت و گشاد هم لباس آزاد گفته می‌شود.
در ادامه مثال‌هایی از مفاهیم مختلف واژه‌ی آزاد در فارسی

۱- آزاد به معنای آزادی: مانند دانش آزاد، نرم‌افزار آزاد، شغل آزاد
۲-آزاد به معنای رایگان: استفاده‌ی آزاد از اینترنت، عضویت آزاد در سایت
۳-آزاد به معنای راحت و سهل: دانشگاه آزاد
۴-آزاد به معنای راحت و گشاد: پیراهن آزاد
۵-آزاد به معنای گرفتار نبودن: اسیر و آزاد، پرنده‌ی آزاد

نکته: توجه به معانی واژه‌ها و استفاده‌ی درست از واژه‌ها بسیار مهم است.

پ ن: می‌خواستم این مطلب رو بیشتر بسطش بدم ولی به نظرم تا این میزان کافیه، فقط به نظرم خوبه که در مورد معانی واژه‌ها فکر بشه!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی