من یاغی دربندم

مطالب سعید علیجانی/اهل گنو/اهل شعر/طرفدار دانش آزاد

من یاغی دربندم

مطالب سعید علیجانی/اهل گنو/اهل شعر/طرفدار دانش آزاد

آخرین نظرات

ماه و ماهی

شنبه, ۹ فروردين ۱۳۹۳، ۰۲:۲۴ ق.ظ

آهنگی فوق العاده زیبا با صدای حجت اشرف زاده در اواخر سال ۹۲ گوش دادم و کلی لذت بردم. با شعری فوق العاده زیبا و دلنشین از علیرصا بدیع شاعر جوان. شعر رو اینجا می نویسم و پیشنهاد می کنم آهنگ رو هم گوش کنید. بهترین شعری که در قالب موسیقی در سال ۹۲ گوش دادم همین آهنگه


لینک آهنگ در رادیوجوان

لینک آهنگ در soundcloud


و اما شعر


تو ماهی و من ماهی این برکه ی کاشی

اندوه بزرگی ست زمانی که نباشی


آه از نفس پاک تو و صبح نشابور

از چشم تو و حجره ی فیروزه تراشی


پلکی بزن ای مخزن اسرار که هر بار

فیروزه و الماس به آفاق بپاشی


ای باد سبکسار مرا بگذر و بگذار

هشدار که آرامش ما را نخراشی


هرگز به تو دستم نرسد ماه بلندم

اندوه بزرگی است چه باشی چه نباشی

نظرات  (۵۴)

سلام میشه بگین معنیش چیه؟
پاسخ:
سلام

دقیقن معنی کدوم بیت رو بگم؟

بیت اول میگه تو ماه هستی و من ماهی برکه هستم. سایر بیت‌ها هم دیالوگ‌های یک‌طرفه است که هر کدوم معنی خودشون رو دارن
سلام مفهوم دو بیت آه از نفس پاک تو و صبح نشابور

از چشم تو و حجره ی فیروزه تراشی


پلکی بزن ای مخزن اسرار که هر بار

فیروزه و الماس به آفاق بپاشی


جیه؟
ممنون
پاسخ:
سلام

تو بیت آه از نفس پاک تو...، تو مصرع اول نفس پاک معشوق به صبح نیشابور تشبیه شده و تو مصرع بدی چشم معشوق یه جورایی به فیروزه (سنگ قیمتی و آبی رنگ) تشبیه شده.

تو بیت پلکی بزن...، منظور اینه که زیبایی پلک زدن تو شبیه پاشیدن فیروزه و الماس به آفاق (دنیا) هست.
سلام
مفهوم بیت ای باد سبک سار... رو میشه لطفا بگید؟
پاسخ:
سلام

برداشت من اینه که شاعر داره تو این بیت به باد اعتراض می‌کنه. میگه که ای باد کاری به کار من نداشته باش و آرامش منو به هم نریز! یه جورایی اعتراض به یک مزاحم.
سلام و روز بخیر. عکس های زیادی برای این شعر هست میخواستم بدونم مسابقه ای برای این شعر برگزار شده که این همه طرح براش زدن
خیلی عالی بود. هم محتوای شعر و هم صدای زیبای خواننده
مرسی که این آهنگ رو معرفی کردید. 
قلب من با این شعر بدرد اومد، بیچاره ماهی که هیچوقت به ماه نمیرسه فقط باید با عکسش زندگی کنه
آهنگ بسیار زیباییه که با صدای دلنشین خواننده یه حس خیلی خوبی به ادم منتقل میکنه
مرسی
دقیقا میشه بگین سبکسار معنیش چی یا اینکه  سار کلمه بی معنی؟

پاسخ:
معنی کلمهٔ سبکسار رو در این جا بخونید

http://www.vajehyab.com/dehkhoda/%D8%B3%D8%A8%DA%A9%D8%B3%D8%A7%D8%B1

هرگز به تو دستم نرسد ماه بلندم

اندوه بزرگی است چه باشی چه نباشی.

سلام لطفا معنی (((اندوه بزرگی است چه باشی چه نباشی.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ممنون میشم معنی کنید
پاسخ:
معنیش تو خودشه دیگه
میگه چه ماه باشه چه نباشه، دستم بهش نمیرسه و این اندوه (غضه) بزرگی هست.
واقعا شعر عالیه
سلام.
میشه بگید خواننده این شعرو برای کی خونده؟؟خدا؟امام زمان؟یا یکی دیگه؟
به نظرم برداشت آزاده جز خدا هرکسی میتونه باشه
ممنون از توضیحاتی که دادن منم جوابم از معن شعر گرفتم. خوبه فضای نظرات دو طرفه هست
باسلام خیلی شعر زیبایی خواننده اش هم خیلی خوب خونده این آهنگ رو مختص یارم گوش میدم که دورم ازش ،بیتی هست که میگه هرگز به تو دستم نرسد ماه بلندم خیلی دلم میگیره میگم نکنه از وصال یار محروم بشم؟😔
با سلام,میخواستم بگم شاید این آهنگ در نگاه اول یه آهنگ معمولی باشه اما هرچی بیشتر این آهنگ را گوش میدی بیشتر محو آهنگ میشی,
من هر دفعه به این بیت که میگه آه از نفس پاک تو و ...... ناخودآگاه به گریه میوفدم چون نظرم اینه که اینجا منظور شاعر عشق زمینیه و منظورش اینه که یک روز صبح در نیشابور در مغازه فیروزه تراشی با تو و زیبایی چشمان تو آشنا شدم و......
موفق باشید
آقا خدا قوت
این همه پرسیدن از معنای تک تک ابیات، و شا با حوصله پاسخ دادید
یه لحظه فکر کردم خودم بودم کلافه میشدم

درود بر شما و اخلاق خوبتون! :)
به خاطر"هرگز به تو دستم نرسد ماه بلندم /اندوه بزرگیست چه باشی چه نباشی"ادم واقعا غصه دار میشه...به نظرم اگه این قسمت نبود تا حالا به جای 100 بار 1000 بار به اهنگ گوش داده بودم
پلکی بزن ای....معنیش بنظرم این میشه که تو بیت قبلی گفتع یود چشم تو مثل حجره یا مغازه ی فیروزه تراشیست.و وقتی پلک بزنی انگار داری فیروزه ی آبی چشمات رو صیقل میدی و اینطوری خرده های اون به اطراف پخش میشه....

ای باد سبکسار مرا بگذر و بگذار

هشدار که آرامش ما را نخراشی

یعنی :

ماهی توی آبه ، تصویر ماه روی آب تشکیل میشه ، البته تا وقتی که آب راکد و آروم باشه ، باد میاد و سطح آب رو به لرزش و ارتعاش درمیاره و تصویر ماه روی آب غیرساکن بهم میخوره ، و با بهم خوردن تصویر ماه ، آرامش ماهی خراشیده میشه

پس ماهی داره میگه ای باد از من رد و به حال خودم بگذار و احتیاط کن که گذرت موجب خراشیدن آرامش من نشه . . . . .

سلام آهنگ بسیار زیباییه ممنون از لطف شما

بسیار زیبا
سپاس از شاعر و خواننده و....
واقعا هر بار که گوش میدم بیشتر از قبل لذت میبرم 
فوق العاده است
من این شعر رو با صدای بسیار عالیه حجت اشراف زاده عزیز تو پیج اینیستا یکی از دوستانیکه به تازگی، شاید ٨،٩ ماهی بشه پدر بسیار بزرگوارشو از دست داده شنیدم،
درد تازه ١ماهه پدر شوهر نازنینم که بیشتر از پدر خودم نباشه ،  هم تراز اون دوسش دارم داغونم کرد
پدرمون سرطان داره ، سرطان ریه ، زیاد نمیمونه، همینه که داغونمون کرده ، چون وقت رفتنش نیست و حقش نیست
بیتیکه میگه اندوه بزرگیست ، زملنیکه نباشی منو داغون میکنه
به سلامتیه تمام پدرها ، تمام پدر شوهرایی که این قدر مهربون و مرد بودن که عروس عاشقشون باشه 
به نظر من در این شعر ماهی منظور شاعر و ماه منظور از خداست
like
حتما شاعر این شعر یه عاشق واقعی بوده
من درکش میکنم
با تمام وجودم
اول تشکر از ادمین محترم 
ثانیا دیدکاه های دوستان را دیدم خیلی خوشم آمد ولذت بیشتر از شعر بردم 
خصوصا از حسین و نفس که توضیح دادن

ای باد سبکسار مرا بگذر و بگذار

هشدار که آرامش ما را نخراشی

یعنی :

ماهی توی آبه ، تصویر ماه روی آب تشکیل میشه ، البته تا وقتی که آب راکد و آروم باشه ، باد میاد و سطح آب رو به لرزش و ارتعاش درمیاره و تصویر ماه روی آب غیرساکن بهم میخوره ، و با بهم خوردن تصویر ماه ، آرامش ماهی خراشیده میشه

پس ماهی داره میگه ای باد از من رد و به حال خودم بگذار و احتیاط کن که گذرت موجب خراشیدن آرامش من نشه . . . . . 

بنظر من این شعر حال و هوای عرفانی داره و عشق زمینی منظور شاعر نبوده 
بنظر من این شعر حال و هوای عرفانی داره و عشق زمینی منظور شاعر نبوده فک میکنم منظور از ماه خدا هست و ماهی برکه کاشی اشاره به خود شاعر که اسیر در دنیا هست داره خصوصا که از کلمه مخزن اسرار استفاده شده که با یک پلک زدن لطف و رحمتش رو به آفاق هدیه میکنه این برداشت من هستش تک تک کلمه هاش یه دنیا حرف داره 
سلام .خسته نباشید
برکه کاشی استعاره از چیست ???
با تشکر از مطالب عالیتون این لینک متعلق به بانوان نیشابوره حتما بهش سر بزنید.

 https://t.me/joinchat/AAAAAECVpRughxh5h5lfrA
۱۹ بهمن ۹۵ ، ۱۹:۱۲ علیرضا بدیع
درود. با خوندن کامنت هاتون چشمم اشکی شد رفقا. خوشحالم. همین. ممنون از گرداننده ی محترم وبلاگ.
همه جور نظر اینجا دیدم جز اینا رو 1) اهالی خراسان به نسیم صبح نیشابور معتقدند و حتی از شهرهای اطراف، شب را به نیشابور می آیند تا صبح نیشابور را تنفس کنند. شاید کوه های بینالود، نسیمی از جانب تبت و هیمالیا می آورد.

2)معدن فیروزه که در 53 کیلومتری شمال غربی شهر واقع شده، یک گنج واقعی است. فیروزه ی نیشابور که در هیچ کجای دیگر دنیا پیدا نمی شود. کارشناسان می گویند فیروزه ی خوب، سنگی است که بدون رگه باشد، ولی مردم محلی می گویند رگه های روی سنگ ها نوشته هایی مقدس هستند. در نیشابور، خود فیروزه را در کاشیکاری استفاده می کنند
مطالب فوق از سایت ابر شهر .صبح نیشابور است
سلام دوست عزیز . میخواستم چندتا مطلب خدمتتون بگم . اولا که اون صبح نیشابور نیست و صبح نشا هستش . به معنی بوی خوش . منظور اینه که امان از عطر خوش صبح گاهی . الماس رو هم به نظر من شاعرش اشاره به ستاره های اطراف ماه داره . چون با اومدن شی و پیدا شدن ماه هست که ستاره ها قابل رویت هستن .
واقعا زیباست وبی اختیار اشک در چشمانم جمع شد.افتخار میکنم به ایرانی بودنم وداشتن چنین هنرمندانی در گوشه وکنار کشورم.
شعر خیلی دردناک و پر محتوایی است
به نظر بنده این شعر یا برا امام زمان عج یا خداوند عزو جل سروده شده و خوانده شد.
من بیاد مادرشوهر نازنینم ک سی روز پیش مارو تنها گذاشتن و ب سوی عشق حقیقیشون خدای مهربان رفتن گوش میدم خیلی دلم تنگه براشون و واقعا اون قسمت ک میگه 
هرگز به تو دستم نرسد ماه بلندم

اندوه بزرگی ست زمانی که نباشی

غم و اندوه و جداییم یادم میاره
مامان جون عزیز و مهربونم تا آخر عمر بیادتونم امیدوارم تو اون دنیا شفاعتم بکنین 💗
صبح نیشابور چجوریه مگه که برای تشبیه استفاده شده؟
۰۹ تیر ۹۶ ، ۱۵:۴۶ شهباز شکیبا
سلام باتایید نظر دوستمون خیلی با حوصله جواب دادید بسیار سپاسگذار شما هستم در رابطه با صبح نشابور که اشاره به نیشابور داره این شهر بسیار صبح لطیفی داره البته ادیبان و نام آوران این شهر سایه ای روی جاذبه آب و هوای این شهر انداخته اند.ورود به نیشابور از کیلومترها دورتر تفاوت را با نمایش اقتدار و زیبایی بینالود نمایان میکند.این کوهستان شهر را از دشت توس جدا میکند و اگر از کویر مرکزی ایرانشهر(ایران) و کویر سبزوار حرکت کنیم از 50کیلومتری شهر لطافتی وصف ناشدنی چیره میشود و دم حیات و سرزندگی را ارمغان دارد و اوج آن در نسیم صبح نیشابور پیدا میشود که چه خوش گفت دکتر میر جلال الدین کزاری: صبح نیشابور صبح شادی و مستی است صبح باده پرستی است صبح خلقت هستی است(مطلب را گزیده کردم) پس علت بیان این تمثیل این است. در رابطه با مظمون دلدار این شعر,چرا ما میخواهیم شعر گوییم و معنی ز خدا طلبیم چرا حتمن باید مظمون عشق به حجت ابن الحسن یا پروردگارباشد مگر انسانها دل عشق ندارند مگر فقط عرفان بیان عشق است مگر باقی عشق ها حرام است چرا سخته باورکنیم عشق انسان به انسان گمراهی است و نکوهیده.چرا فکر میکنیم با بیان مفهوم زمینی به عظمت و زیبایی شعرلطمه میخورد به نظرمن فقط شاعر میتواند برای این قسمت جوابی بدهت و نظردادن درست نیست تازه اگر شاعر بخواهد بیان کند.در باره تعبیر باد سبکسار من نظر و مفهوم حسین رو بهتر میدانم چون سبکسار دارای معنی سبکسر و شلوغ کن نیز دارد که به باد میتوان این نسبت را داد که مانند بچه سر به هوا هرجایی سرک کشیده همه چیز را برهم میزند مانند دخترکی شوخ که رقص کنان بازی کرده و گاهی لی لی کنان پیش مادربزرگ خود رفته و خوارکی میخواهد
سلام دوستان منم نظر خودمو میدم نه کارشناسانست نه چیز دیگه فقط نظره اگه خوشتون نمیاد ببخشید:
بیت اول :به امام زمان میگه چون امام زمان وجود داره هست ولی ناپیداست برای اغلب افراد و گاهی افراد به وصال میرسن   و از اون جا میشه گفت امام زمانه که میگه اندوه بزرگیست زمانی که نباشی چون خدا امکان نداره که نباشه وجود ما بسته به وجود خداست وقتی نباشه ما نیستیم که بخوایم اندوه داشته باشیبم.
بیت پنجم:میگه تو عشق بلند و والای منی برای عظمت دادن به مصرع  هرگز به تو دستم نرسد را گفت   اندوه بزرگیست چه باشی چه نباشی هم حالت بالا پیش میاد که اگه خدارو بگه چرا میگه چه باشی چه نباشی     و منظورش اینه که اگه حتی به وصال من هم برسی ای صاحب الزمان و من شخصا ببینمت باز هم غم نرسیدن تو به حقت که همان ولایت بر زمین است و غیبت عظیمت برای من گران است 
ایا دقت کرده اید که جمعه غروب دل همه میگیرد  دلیلش این است که روح پاکی که سرشته شده از صفات خداست سختی دوران غیبت را درک میکند ولی نفس اماره که حاصلش غضب و شهوت است ما را فریب میدهد ولی باز هم همه غروب جمعه ناراحتیم و نمیدانیم چرا
در ضمن اقا امام زمان قاتل نیست که همه را بکشد ایشان همه را هدایت میکند به جز امثال نیرو های داعش که هدایت شدنی نیستن ...             
به امید ظهور آقا:الهم عجل لولیک الفرج   الهم صل علی محمد و آل حمد
ازز
با سلام 
من هم نظر شخصی خودم را عرض میکنم

تو ماهی و من ماهی این برکه ی کاشی.....
منظور از ماه و ماهی دوری از عشق میباشد که منظور شاعر از دیدگاه بنده امام زمان (عج) میباشد ...

اندوه بزرگی ست زمانی که نباشی!
فقط یک عاشق واقعی غیبت را درک میکنه که در این حالت عمومیت داره یعنی همه ادعای انتظار را دارن ...

آه از نفس پاک تو و صبح نشابور....
در اینجا منظور اینکه یه عاشق واقعی انتظار , از عمق وجودش آه میکشه  و میخواد  نسیم دلربا را درک کند...

از چشم تو و حجره ی فیروزه تراشی..
یکی از قدرت های امام زمان (عج) تربیت نواب خاص خود در هر زمان میباشد  برای اینکه این خلق را هدایت کنند... 

پلکی بزن ای مخزن اسرار که هر بار
فیروزه و الماس به آفاق بپاشی!
یعنی در هر عصر و زمان امام زمان (عج) نواب خود را که مثل الماس و فیروزه هستند به سمت  ماها میفرستند که این خلق را به درجه انسانیت برساند....  

ای باد سبک سار! مرا بگذر و بگذار!
هشدار! که آرامش ما را نخراشی..
یعنی ای دنیای سبک و بی ارزش ما را تنها بگذار و برو, مبادا که آرامش ما که همان انتظار واقعی و رسیدن به درجه انسانیت  هست بهم بزنی.... 

هرگز به تو دستم نرسد ماه بلندم!
اندوه بزرگی ست چه باشی.. چه نباشی..
منظور اینکه مقام ومنزلت امام زمان (عج) اینقدر بالاست که هیچ کس قادر به درک آن نمیباشد و  در اینجا یک نکته خیلی لطیف و ظریف به کار برده شده که واقعا قابل تامل میباشد.. 
منظور اینکه که اگر ما به درجه انسانیت نرسیم چه امام زمان (عج) تشریف داشته باشن و چه در پس پرده ی غیبت باشن ما از درکشان عاجز هستیم و این اندوه خیلی بزرگیست....
ببخشید که وقتتان را گرفتم 
با تشکر 

قشنگه .اما من دوست دارم به بزرگترین عشقی که میشناسم تفسیرش کنم .خدای خودم. کسی که دوست داشتن من به اون در مقایسه به علاقه اون به من هیچه یک عشق حقیقی که اونطوری که لایق عشق ورزیدنه مورد عشق و علاقه ما قرار نمیگیره عشقی که همه ی عشقهای زمینی تلالویی از وجود بینهایت زیبای اونه . خدایا عاشقتم و میخوام روز به روز بیشتر عاشقت بشم .منو لایق عشق خودت کن خدایا
سلام
ممنون از شما ک جواب دادید
و ممنون از دوستان ک نظرات و برداشت هاشون رو گفتن.از همه استفاده کردم
برکه کاشی 
نمیدونم منظور ش از برکه کاشی چیه 
کاشی معنی ظاهری معلوم 
یا یک مکانی
۲۶ دی ۹۶ ، ۱۶:۱۶ مینا محمدی
برکه ی کاشی منظور آبی هست که توی حوض کاشی هستش
و ماهی برکه کاشی همون ماهی گلیه
صبح نشابور یعنی اولین صبح در بهشت بعداز رستاخیز از نظر مولانا واقعا این شعرواین اهنگ محشره
سلام ببخشید میشه لطفاً استعاره های این شعر رو بگید خیلی تو پیدا کردن استعاره تو شعرای سخت برایم سخت است نیازمند کمک هستم . 😓😓
واقعا نابغه اید که فکر میکنید این شعر درباره خدا و امام زمانه .این شعر فقط مربوط به عشق زمینیه.

من با نظر آخری که نظر مریم هست موافقم هر چی هست و نیست رو به عشق آسمانی ربط می دین انگار عشق زمینی جرمه!

سلام

من شاعر نیستم اما از شعرهای زیبا لذت می برم.

این شعر یا ترانه بسیار زیبا, هرکسی رو یاد علایق و عشق پاکش می اندازه. برای بعضی ها زمینی و بعضی آسمانی می تونه باشه. تفاوتی نداره مهم پاک بودنشه. بخاطر همین هم تاثیرگذاره.

این همه صحبت ها راجع به مقصود شاعر و استعاره ها و ایهام ها هم درجهفنی این ابیات رو بالا می بره.

باسلام ممنون ازاین همه سلیقه، افتخارمیکنم به ایرانی بودنم، یک ایرانی میتونه این همه بااحساس شعربگه علیرضابدیع وممنون ازاستادبزرگ خواننده محبوب حجت اشرف زاده که باصدای دلنشینش آروم کننده دلهای عاشق خوش باشیدوهمیشه سلامت 😊🌹

۲۵ شهریور ۰۱ ، ۱۴:۴۸ آناهیتاقورچانی

سلام ببخشیداین برکه ی کاشی ازنظردستوری اشتباه نیست؟آخه کی تاحالابرکه روکاشی کرده؟؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی